40. sesja Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2019 roku zdecydowała o podjęciu prac nad aktem prawa międzynarodowego, dotyczącego etycznych aspektów rozwoju i zastosowań sztucznej inteligencji, mającego formę zalecenia (rekomendacji) UNESCO. Wstępny projekt dokumentu opracowało grono 24 ekspertów z różnych regionów świata, w tym z Polski. Zebrane opinie i sugestie miedzy innymi ekspertów ze 155 krajów, agend Narodów Zjednoczonych, środowisk naukowych, mediów, organizacji pozarządowych i przedstawicieli sektora prywatnego ... czytaj więcej»
Przyjęty na 74. Sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych w październiku 2019 roku Dzień został wcześniej proklamowany rezolucją nr 57 Konferencji Generalnej UNESCO w 2015 r.
Tegoroczne obchody koncentrować się będą na powszechnym prawie do informacji w czasach kryzysu wywołanego przez COVID-19, a także na uświadamianiu korzyści płynących z konstytucyjnych, ustawowych oraz politycznych gwarancji publicznego dostępu do informacji w celu ratowania życia, budowania zaufania społecznego oraz pomocy w formułowaniu zrównoważonych polityk zarówno... czytaj więcej»
Począwszy od 9 września br., UNESCO, we współpracy z Federalnym Ministerstwem Edukacji i Badań Naukowych Niemiec oraz z Niemieckim Komitetem ds. UNESCO, organizuje serię webinariów on-line na temat przyszłych kierunków rozwoju edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
czytaj więcej»Prof. Michał Kleiber powołany został na stanowisko przewodniczącego Polskiego Komitetu ds. UNESCO. Nominację odebrał 1 września 2020 r. z rąk ministra Spraw Zagranicznych, Zbigniewa Raua. Przez kilka ostatnich lat profesor Michał Kleiber pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Komitetu. Obowiązki Przewodniczącego obejmuje w czasie, kiedy Polska jest członkiem Rady Wykonawczej UNESCO (kadencja 2019-2023), najważniejszego międzyrządowego organu zarządzającego tej Organizacji. czytaj więcej»
W roku 2020 Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji koncentrował się będzie na uczeniu się i nauczaniu podczas kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19, a także w okresie późniejszym, kiedy będziemy mierzyć się ze skutkami epidemii, ze szczególnym naciskiem na rolę nauczycieli i edukatorów oraz na zmiany, jakie w wyniku nowej sytuacji dokonują się w pedagogice. W polu zainteresowania znajdzie się szczególnie edukacja całożyciowa, a więc dotycząca młodzieży i dorosłych.
Kryzys ostatnich miesięcy uwypuklił szczególnie wyraźnie różnice między dyskursem politycznym a rzeczywistością w... czytaj więcej»