Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

10 listopada: Światowy Dzień Nauki dla Pokoju i Rozwoju

Proklamowany przez UNESCO w 2001 roku Światowy Dzień Nauki dla Pokoju i Rozwoju służy podkreśleniu społecznej roli nauki i potrzeby szerokiej publicznej debaty na temat pojawiających się wciąż nowych zagadnień i wyzwań, przed jakimi staje nauka. Dzień przyczynia się do szerokiego, społecznego upowszechniania wiedzy na temat najnowszych osiągnięć nauki, uświadamiając jednocześnie rolę naukowców w poszerzaniu naszej wiedzy na temat Planety i w kształtowaniu zrównoważonych społeczeństw.

Celami Światowego Dnia Nauki na rzecz Pokoju i Rozwoju są::

  • Wzmocnienie świadomości społecznej na temat roli nauki dla budowania pokojowych i zrównoważonych społeczeństw
  • Promowanie – zarówno w skali międzynarodowej, jak i poszczególnych krajów - solidarności w dzieleniu się wiedzą i współpracy naukowej
  • Przypomnienie zobowiązania do wykorzystywania nauki dla dobra społeczeństw, w skali zarówno krajowej, jak i międzynarodowej
  • Zwracanie uwagi na wyzwania stojące przed nauką i zwiększanie poparcia dla przedsięwzięć naukowych
  • Przypominanie o konieczności dążenia do realizacji prawa każdego człowieka do korzystania w pełni ze zdobyczy nauki, zgodnie  z zapisem Artykułu 27. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Tegoroczny temat Dnia: „Nauki podstawowe dla zrównoważonego rozwoju” wpisuje się w rozpoczęte 8 lipca 2022 roku obchody Międzynarodowego Roku Nauk Podstawowych dla Zrównoważonego Rozwoju (International Year of Basic Sciences for Sustainable Development).

Problematyka roli nauk podstawowych w rozwoju wiedzy na rzecz dobrostanu społeczeństw i ich zrównoważonego rozwoju będzie także tematem webinarium, organizowanego 10 listopada br. (14.00-16.00) online, z udziałem sześciu wybitnych naukowców z wszystkich regionów świata, reprezentujących różne kierunki nauk podstawowych, którzy rozmawiać będą o tym, w jaki sposób ich badania przyczyniają się do rozwiązywania problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Po wystąpieniu inauguracyjnym dr Shamili Nair-Bedouelle, zastępczyni Dyrektor Generalnej UNESCO ds. Nauk Przyrodniczych, dyskusje toczyć się będą w dwóch panelach, poświęconych: Modelowaniu dla zrozumienia złożonych zjawisk mających wpływ na zrównoważony rozwój oraz Wspieraniu zrównoważonego rozwoju na poziomie molekularnym.

Udział w webinarium możliwy jest po uprzedniej rejestracji.

Proklamowanie Dnia przez UNESCO w 2001 r. podkreśla zaangażowanie Organizacji w promocję nauki i jej miejsca w życiu współczesnego człowieka. Inicjatywa ta przyczyniła się już do powstania dziesiątków projektów, inicjatyw i funduszy, służących rozwojowi nauki na świecie. Ułatwiła także rozwój współpracy między naukowcami z odległych krańców świata, w tym z regionów targanych konfliktami zbrojnymi.

„Dzisiaj, w Światowym Dniu Nauki dla Pokoju i Rozwoju, wykorzystajmy potencjał otwartej nauki – nie tylko do ograniczenia zmian klimatycznych, ale także dla kształtowania bardziej sprawiedliwego i spokojniejszego świata. W tych wysiłkach nie możemy sobie pozwolić na porażkę” – napisała w przesłaniu z okazji Dnia, Audrey Azoulay, Dyrektor Generalna UNESCO.

Strona Dnia w portalu UNESCO

Wkład nauk podstawowych w zrównoważony rozwój

Raport UNESCO na temat Nauki (2021)

Zalecenie UNESCO w sprawie otwartej nauki (2021)

Strona Otwartej Nauki w portalu UNESCO (2017)

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Edukacja medialna jako wyzwanie
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ

POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2022-2023

UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

UNESCO moving forward the 2030 Agenda for Sustainable Development

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS