24 stycznia 2022 r. po raz czwarty obchodzić będziemy Międzynarodowy Dzień Edukacji, w tym roku pod hasłem „Zmieniając kierunek, przekształcając edukację” (Changing Course, Transforming Education). Zgodnie z duchem opublikowanego kilka miesięcy wcześniej Raportu UNESCO Futures of Education, projektowanie odmiennej przyszłości musi być poprzedzone przywróceniem równowagi w naszych wzajemnych relacjach, zarówno międzyludzkich jak i z naturą, a także technologią, która w coraz większym stopniu przenika ludzkie życie, stwarzając z jednej strony niezwykłe możliwości, z drugiej – zagrożenia dla równości szans rozwojowych, inkluzywności i demokratycznego uczestnictwa.
Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych rezolucją nr A/RES/73/25, podjętą w 2018 r., ogłosiło 24 stycznia Międzynarodowym Dniem Edukacji, dla podkreślenia jej roli w budowaniu równowagi rozwojowej i pokoju na świecie.
Tegoroczne obchody Dnia mają stać się okazją do zaprezentowania najważniejszych kierunków przemian, które muszą się dokonać, aby mogło zostać zrealizowane podstawowe prawo każdego człowieka do edukacji i aby można było myśleć o budowaniu bardziej zrównoważonej, inkluzywnej i pokojowej przyszłości. Obchody Dnia stworzą okazję do debaty nad sposobami wzmocnienia edukacji jako jednocześnie wspólnego dobra i publicznego obowiązku, a także nad tym, jak umiejętnie sterować transformacją cyfrową, wspierać nauczycieli, chronić Planetę i, uwalniając potencjał każdego człowieka, przyczynić się do wspólnego dobrostanu nas wszystkich oraz Planety – naszego wspólnego domu.
Główne obchody odbędą się w Nowym Jorku, z udziałem Przewodniczącego Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, Sekretarza Generalnego NZ oraz Dyrektor Generalnej UNESCO. Można wziąć w nich udział po uprzedniej rejestracji lub śledzić wydarzenie w internetowym kanale telewizyjnym ONZ.
Wydarzenia związane z Międzynarodowym Dniem Edukacji odbędą się także w wielu innych miejscach, między innymi podczas trwającego właśnie EXPO 2020 w Dubaju, gdzie planowane są zarówno obchody Dnia, jak i Międzynarodowe Forum Katedr UNESCO, czy też podczas organizowanej online z Paryża w dniach 22-29 stycznia trzeciej edycji festiwalu Learning Planet Festival.
Edukacja jest prawem człowieka, a jednocześnie dobrem publicznym i publiczną odpowiedzialnością. Bez powszechnie dostępnej wysokiej jakości edukacji, sprzyjającej włączeniu społecznemu, nie uda się osiągnąć równości płci ani przerwać kręgu ubóstwa, którego ofiarami są obecnie na świecie miliony dzieci, młodzieży i dorosłych. Ponad 250 milionów młodych ludzi nie chodzi do szkoły; ponad 600 milionów dzieci i nastolatków nie potrafi czytać ani wykonywać podstawowych działań matematycznych; mniej niż 40 procent dziewcząt w Afryce Subsaharyjskiej kończy szkołę ponadpodstawową, a około cztery miliony dzieci i młodzieży uchodźców nie uczęszcza do żadnych szkół, wobec czego ich prawo do edukacji jest codziennie łamane. Pandemia COVID-19 przyczynia się znacząco do dalszego pogłębienia nierówności w dostępie do edukacji, nawet w podstawowym wymiarze.