Dzień, który obchodzony jest w bieżącym roku po raz trzeci, ustanowiony został Rezolucją Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych nr 74/275, przyjętą 28 maja 2020 roku na wniosek Kataru, przy wsparciu 62 innych krajów.
Uznając znaczenie podnoszenia świadomości na temat pilnej potrzeby ochrony edukacji przed atakami, Rezolucja wyznacza UNESCO i UNICEF jako współorganizatorów corocznych obchodów tego Dnia. Wzywa również zainteresowane strony do utrzymania tej kwestii jako priorytetowej w agendzie międzynarodowej, a także do podejmowania odpowiednich działań na rzecz złagodzenia trudnej sytuacji uczniów dotkniętych konfliktami zbrojnymi.
W większości krajów, w których toczą się wojny lub konflikty zbrojne, wykorzystanie szkół i innych instytucji edukacyjnych do celów wojskowych staje się codzienną praktyką, w wyniku której uczniowie pozbawieni są dostępu do wysokiej jakości edukacji, a nauczyciele możliwości odpowiedniego nauczania. W ciągu ostatnich sześciu lat Global Coalition to Protect Education from Attack (GCPEA) zebrała ponad 13 400 raportów na temat mających miejsce na całym świecie ataków lub wykorzystywania placówek edukacyjnych do celów wojskowych. W ich wyniku ponad 25 000 uczniów, nauczycieli i pracowników akademickich zostało rannych, zabitych lub poszkodowanych.
Konflikty zbrojne niosą ze sobą wiele niszczycielskich barier w uczeniu się i dostępie do edukacji. Ich rosnąca liczba i przedłużający się charakter mają negatywny wpływ na przyszłość całych pokoleń, zwłaszcza dzieci i grup społecznych o szczególnej wrażliwości. Prawo do edukacji musi być szanowane, przestrzegane i egzekwowane w odniesieniu do wszystkich, zwłaszcza w sytuacjach konfliktu zbrojnego i ograniczonego lub całkowitego braku bezpieczeństwa.
Zbliżające się trzecie obchody Dnia organizowane są w siedzibie UNESCO w Paryżu pod hasłem konieczności podejmowania natychmiastowych działań dla ochrony edukacji przed atakami („Act now to protect education from attack’). Obejmują one szereg wydarzeń, w tym panel wysokiego szczebla i dyskusję ekspertów na temat potrzeby skutecznego wdrażania mechanizmów normatywnych w celu zapewnienia ciągłości edukacji, zagwarantowania ochrony uczniom, szkołom i personelowi edukacyjnemu przed atakami, wzmocnienia odpowiedzialności sprawców i zapewnienia sprawiedliwości poszkodowanym populacjom.