Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Instrumentarium prawne
  • Partnerzy
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

14 marca: Międzynarodowy Dzień Matematyki

W tym roku po raz pierwszy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Matematyki, proklamowany Rezolucją 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2019 roku. Wcześniej w niektórych krajach 14 marca (3/14) obchodzony był jako Dzień Pi, ponieważ wartość tej powszechnie znanej stałej matematycznej, wynosi w zaokrągleniu 3,14.

Międzynarodowy Dzień Matematyki ma na celu podkreślenie roli nauk matematycznych w osiąganiu Celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030, a także w realizacji działań w dwóch priorytetowych dla UNESCO obszarach, którymi są Afryka i równość płci. Obchody Dnia mają także stanowić zachętę do czerpania radości z matematyki oraz do podejmowania przez młodych ludzi dziesiątków wyzwań, jakie oferują organizowane na całym świecie wydarzenia, konkursy, zawody z okazji Dnia. Instytucje lub osoby zamierzające zorganizować jakieś wydarzenie z okazji Międzynarodowego Dnia Matematyki, mogą zarejestrować je za pośrednictwem strony Dnia w portalu UNESCO.

Większa świadomość potencjału i możliwości nauk matematycznych ma ogromne znaczenie dla przeciwstawiania się wciąż nowym wyzwaniom pojawiającym się w dziedzinach takich jak sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, energetyka oraz generalnie zrównoważony rozwój, nie mówiąc o jakości życia, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się.

UNESCO od dawna aktywnie działa na rzecz zwiększenia dostępu do edukacji, w tym nauk matematycznych oraz badań w krajach rozwijających się, przede wszystkim poprzez programy edukacyjne, ale także poprzez działalność regionalnych centrów matematycznych, na przykład w Hanoi (Wietnam) i Akrze (Ghana) oraz katedr UNESCO w Beninie (Nigeria) i Palestynie. Specjalne programy służące rozwojowi nauk matematycznych w Azji, Afryce i obu Amerykach są przedmiotem działalności Międzynarodowego Centrum Matematyki Czystej i Stosowanej (International Centre for Pure and Applied Mathematics) w Nicei (Francja).

Tegoroczne obchody Dnia organizowane są przez Program Nauk Podstawowych UNESCO (IBSP) oraz Międzynarodową Unię Matematyczną, przy wsparciu licznych organizacji międzynarodowych i regionalnych.

Hasło obchodów „Matematyka jest wszędzie” wskazuje na matematykę jako część dziedzictwa kulturowego ludzkości, stanowiącą podstawę wszelkich technologii i jednocześnie narzędzie rozwoju.

Matematyka jest wszędzie w nauce i technologii:

  • Skuteczność wyszukiwarek internetowych wynika z zastosowania w nich doskonałych algorytmów matematycznych.
  • Kryptografia zapewniająca bezpieczną komunikację opiera się na teorii liczb.
  • Urządzenia do obrazowania medycznego, takie jak tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny (MRI) pobierają dane liczbowe, które specjalny algorytm matematyczny przetwarza na obraz.
  • Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe gruntownie zmieniają świat, czego przykładem są choćby technika rozpoznawania obrazów i zapisu cyfrowego, automatyczne translatory, autonomiczne samochody sterowane przez komputer
  • Rozszyfrowanie ludzkiego genomu to wspólny triumf matematyki, statystyki i informatyki
  • Matematyka została wykorzystana do stworzenia pierwszego zdjęcia czarnej dziury.

Matematyka jest wszędzie w organizacji naszych społeczeństw:

  • Matematyka służy do optymalizacji sieci transportowych i komunikacyjnych.
  • Matematyka pomaga zrozumieć i kontrolować rozprzestrzenianie się epidemii.
  • Statystyka i optymalizacja matematyczna wykorzystywane są do efektywnego planowania i zarządzania systemami opieki zdrowotnej, ekonomicznej i społecznej.
  • Matematyka pomaga zaprojektować systemy wyborcze lepiej dostosowane do społecznych oczekiwań.
  • Matematyka pomaga zrozumieć ryzyko związane z zagrożeniami naturalnymi, takimi jak powodzie, trzęsienia ziemi, huragany i przygotować się na nie zawczasu, zmniejszając w ten sposób ryzyko katastrof.

Matematyka jest niezbędna do osiągnięcia Celów Agendy dla Zrównoważonego Rozwoju 2030:

  • Matematyka jest narzędziem rozwoju. Jak powiedział Nelson Mandela w czerwcu 1990 r. „Edukacja jest najpotężniejszą bronią, której można użyć do zmiany świata”. Matematyka jest istotną częścią edukacji, która daje ludziom siłę i otwiera nowe możliwości pracy.
  • Matematyka służy do przewidywania globalnych zmian klimatycznych i ich konsekwencji dla różnorodności biologicznej.
  • Techniki optymalizacji i analizy danych są potrzebne w dążeniu do zrównoważonego wykorzystywania zasobów naturalnych.
  • Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wydobywania danych ze zdjęć satelitarnych i rysowania na tej podstawie map obszarów miejskich, przemysłowych, rolniczych i leśnych, tam gdzie nie ma możliwości uzyskania danych tradycyjnymi metodami.
  • Edukacja matematyczna stwarza dziewczętom i kobietom szansę na lepszą przyszłość.
  • Umiejętność liczenia i przyswajania wiedzy naukowej pomagają każdemu obywatelowi naszej Planety lepiej zrozumieć wyzwania przed którymi ona stoi.

Matematyka jest wszędzie, czymkolwiek się zajmujesz:

  • Matematyka stanowi inspirację dla artystów i muzyków: symetrie perspektywiczne, nachylenia, fraktale, krzywe geometryczne, powierzchnie i kształty; wzory, skale i dźwięki w muzyce.
  • Matematyka jest pomocna w grach strategicznych, począwszy od tryktraka czy szachów, a skończywszy na kostce Rubika czy grze Oware.
  • Matematyka jest niezbędna przy budżetowaniu.
  • W powszechnym użyciu są pojęcia matematyczne, takie jak konstruktor, rolnik, sprzedawca, rzemieślnik, sportowiec itp.
  • Na matematyce oparta jest technika geolokalizacji, zarówno astronawigacja, jak i współczesny GPS.
  • Matematyka stanowi podstawę oprogramowania naszych smartfonów.
  • Matematyka wykorzystywana jest przy tworzeniu filmów animowanych.
  • Czy chcesz kiedyś odwiedzić Marsa? Nie będzie to możliwe bez udziału matematyki.

Przesłanie Dyrektor Generalnej z okazji Dnia

Strona Dnia w portal UNESCO

Strona Dnia na FB

#International Day of Mathematics

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Media Education as a Challenge
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ
POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2020-2021

UNESCO a Zrównoważony Rozwój

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS