Szósta Międzynarodowa Konferencja UNESCO na temat Edukacji Dorosłych (CONFINTEA VI) odbyła się w dniach 1-4 grudnia 2009 r. w brazylijskim mieście Belém. Głównym organizatorem konferencji był Instytut Kształcenia Ustawicznego – jeden z instytutów edukacyjnych UNESCO (UIL Hamburg). Była ważnym forum dialogu na temat dalszych kierunków rozwoju edukacji dorosłych w skali całego globu. Konferencja pod hasłem „Żyć i uczyć się dla zrównoważonej przyszłości” (Living and Learning for a Viable Future / Vivre et apprendre pour un futur viable) zgromadziła ponad 1500 delegatów, w tym 55 ministrów edukacji, wielu przedstawicieli instytucji edukacyjnych, wyższych uczelni, agend Narodów Zjednoczonych, organizacji społecznych i sektora prywatnego oraz ekspertów ze 144 krajów członkowskich UNESCO. W uroczystości otwarcia konferencji, a także w obradach uczestniczyli między innymi: Dyrektor Generalna UNESCO - Irina Bokova, Minister Edukacji Brazylii - Fernando Haddad, a także Prezydent Brazylii, Luiz Inácio Lula da Silva, laureat Nagrody Pokojowej UNESCO im. Félixa Houphouët- Bogny.
W konferencji CONFINTEA VI wzięła udział polska delegacja w składzie: prof. Henryk Bednarczyk, Kierownik Ośrodka Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki w Instytucie Technologii Eksploatacji (Państwowy Instytut Badawczy) w Radomiu, prof. Ewa Przybylska - Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Profesor Maria Pawłowa – Dziekan Wydziału Materiałoznawstwa, Technologii i Wzornictwa Politechniki Radomskiej.
Kształcenie dorosłych, według definicji zawartej w Rekomendacji w sprawie rozwoju edukacji dorosłych (Nairobi 1976r.) i rozwiniętej w Deklaracji z Hamburga (1997r.), to zespół wszystkich działań, formalnych i nieformalnych, dzięki którym osoby dorosłe mogą wzbogacać swoja wiedzę, rozwijać uzdolnienia, zdobywać kwalifikacje zawodowe i kompetencje umożliwiające realizację własnych potrzeb oraz dostosowanie się do oczekiwań społeczeństwa i rynku pracy.
Główne cele konferencji CONFINTEA
W ramach przygotowań do konferencji kraje członkowskie UNESCO poproszone zostały o sporządzenie raportów dotyczących szeroko rozumianej problematyki kształcenia dorosłych. Na ich bazie opracowano raporty regionalne oraz raport światowy.
CONFINTEA VI przyjęła Ramowy Plan Działań (Belém Framework for Action), w którym na wstępie przypomniano, że zapewnienie dorosłym możliwości kształcenia stanowi realizację jednego z praw człowieka - prawa do edukacji. W dokumencie podkreślono, że rozwój edukacji ustawicznej jest warunkiem niezbędnym do budowania społeczeństw włączających, opartych na wiedzy. Realizacja programów edukacji ustawicznej wymaga od decydentów zapewnienia finansowania i wprowadzania odpowiednich rozwiązań legislacyjnych umożliwiających tworzenie systemów kształcenia, uznawania świadectw i certyfikacji umiejętności. Aby zapewnić wysoką jakość kształcenia ustawicznego należy opracować również kryteria oceny, której podlegać powinny programy, materiały dydaktyczne i metody nauczania oraz uczelnie kształcące nauczycieli i edukatorów. Konieczne jest również opracowanie standardowych narzędzi służących ocenie efektów kształcenia. W Ramowym Planie Działań zapisano także, że niezbędne jest prowadzenie badań międzydyscyplinarnych na temat nauczania i uczenia się dorosłych, stworzenie systemu zbierania danych na ten temat oraz sposobów promowania tzw. dobrych praktyk.
W celu zapewnienia realizacji Ramowego Planu Działań należy między innymi: