Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
    • Strategia
    • Edukacja dla Wszystkich
    • Szkoły Stowarzyszone
    • Sieć Katedr UNESCO
    • Stypendia i staże
    • Edukacja nt. HIV/AIDS
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
      jesteś tu:  Strona główna » Edukacja

1-4 grudnia 2009: CONFINTEA VI w Brazylii

Szósta Międzynarodowa Konferencja UNESCO na temat Edukacji Dorosłych (CONFINTEA VI) odbyła się w dniach 1-4 grudnia 2009 r. w brazylijskim mieście Belém. Głównym organizatorem konferencji był Instytut Kształcenia Ustawicznego – jeden z instytutów edukacyjnych UNESCO (UIL Hamburg). Była ważnym forum dialogu na temat dalszych kierunków rozwoju edukacji dorosłych w skali całego globu. Konferencja pod hasłem „Żyć i uczyć się dla zrównoważonej przyszłości” (Living and Learning for a Viable Future / Vivre et apprendre pour un futur viable) zgromadziła ponad 1500 delegatów, w tym 55 ministrów edukacji, wielu przedstawicieli instytucji edukacyjnych, wyższych uczelni, agend Narodów Zjednoczonych, organizacji społecznych i sektora prywatnego oraz ekspertów ze 144 krajów członkowskich UNESCO. W uroczystości otwarcia konferencji, a także w obradach uczestniczyli między innymi: Dyrektor Generalna UNESCO - Irina Bokova, Minister Edukacji Brazylii - Fernando Haddad, a także Prezydent Brazylii, Luiz Inácio Lula da Silva, laureat Nagrody Pokojowej UNESCO im. Félixa Houphouët- Bogny.

W konferencji CONFINTEA VI wzięła udział polska delegacja w składzie: prof. Henryk Bednarczyk, Kierownik Ośrodka Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki w Instytucie Technologii Eksploatacji (Państwowy Instytut Badawczy) w Radomiu, prof. Ewa Przybylska - Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Profesor Maria Pawłowa – Dziekan Wydziału Materiałoznawstwa, Technologii i Wzornictwa Politechniki Radomskiej.

Kształcenie dorosłych, według definicji zawartej w Rekomendacji w sprawie rozwoju edukacji dorosłych (Nairobi 1976r.) i rozwiniętej w Deklaracji z Hamburga (1997r.), to zespół wszystkich działań, formalnych i nieformalnych, dzięki którym osoby dorosłe mogą wzbogacać swoja wiedzę, rozwijać uzdolnienia, zdobywać kwalifikacje zawodowe i kompetencje umożliwiające realizację własnych potrzeb oraz dostosowanie się do oczekiwań społeczeństwa i rynku pracy.

Główne cele konferencji CONFINTEA

  • dalsze podniesienie wagi edukacji dorosłych jako niezwykle istotnego elementu kształcenia ustawicznego, którego podstawą jest alfabetyzacja
  • podkreślenie istotnej roli edukacji, w tym edukacji dorosłych dla realizacji głównych celów międzynarodowych programów i dekad, takich jak Edukacja dla Wszystkich (EFA), Milenijne Cele Rozwoju (MDGs), Dekada Alfabetyzacji (UNLD), Inicjatywa LIFE (Literacy Initiative for Empowerment);
  • wypracowanie narzędzi umożliwiających przejście od retoryki do działania, a więc ułatwiających realizację przyjętych założeń.

W ramach przygotowań do konferencji kraje członkowskie UNESCO poproszone zostały o sporządzenie raportów dotyczących szeroko rozumianej problematyki kształcenia dorosłych. Na ich bazie opracowano raporty regionalne oraz raport światowy.

CONFINTEA VI przyjęła Ramowy Plan Działań (Belém Framework for Action), w którym na wstępie przypomniano, że zapewnienie dorosłym możliwości kształcenia stanowi realizację jednego z praw człowieka - prawa do edukacji. W dokumencie podkreślono, że rozwój edukacji ustawicznej jest warunkiem niezbędnym do budowania społeczeństw włączających, opartych na wiedzy. Realizacja programów edukacji ustawicznej wymaga od decydentów zapewnienia finansowania i wprowadzania odpowiednich rozwiązań legislacyjnych umożliwiających tworzenie systemów kształcenia, uznawania świadectw i certyfikacji umiejętności. Aby zapewnić wysoką jakość kształcenia ustawicznego należy opracować również kryteria oceny, której podlegać powinny programy, materiały dydaktyczne i metody nauczania oraz uczelnie kształcące nauczycieli i edukatorów. Konieczne jest również opracowanie standardowych narzędzi służących ocenie efektów kształcenia. W Ramowym Planie Działań zapisano także, że niezbędne jest prowadzenie badań międzydyscyplinarnych na temat nauczania i uczenia się dorosłych, stworzenie systemu zbierania danych na ten temat oraz sposobów promowania tzw. dobrych praktyk.

W celu zapewnienia realizacji Ramowego Planu Działań należy między innymi:

  • opracować zestawy odpowiednich wskaźników umożliwiających porównywanie danych na temat alfabetyzacji i edukacji dorosłych;
  • opracować mechanizmy ewaluacji zmian wynikających z realizacji ustaleń CONFINTEA VI;
  • zobowiązać kraje członkowskie do opracowania raportów krajowych obrazujących stan realizacji ustaleń konferencji w roku 2015 (konferencje CONFINTEA organizowane są co 12 lat, zatem rok 2015 to połowa czasu dzielącego tę i następną konferencję. W tym samym 2015 roku, podsumowany zostanie program Edukacja dla Wszystkich – wykonanie ustaleń Forum EFA w Dakarze oraz realizacja Milenijnych Celów Rozwoju).

Oficjalna strona Konferencji

© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS