W dniach 25-28 listopada 2008 br. odbyła się w Genewie 48. sesja Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej (48th session of the International Conference on Education), zatytułowana "Edukacja włączająca drogą do przyszłości", której głównym organizatorem jest Międzynarodowe Biuro Edukacji w Genewie (International Bureau of Education - IBE). Wzięli w niej udział przedstawiciele 153 państw członkowskich UNESCO, reprezentanci 20 organizacji międzyrządowych oraz 25 organizacji pozarządowych, fundacji i organizacji społecznych.
Międzynarodowe Biuro Edukacji jest jednym z instytutów edukacyjnych UNESCO, którego misją jest wspomaganie rządów państw członkowskich w działaniach na rzecz zapewnienia wysokiej jakości kształcenia dla wszystkich. Działania IBE zaplanowane na lata 2008-2013 to przede wszystkim doskonalenie specjalistów i decydentów w tworzeniu i wprowadzaniu wysokiej jakości programów nauczania oraz doskonalenia istniejących programów ; informowanie o nowych rozwiązaniach i doświadczeniach związanych z reformowaniem i zmienianiem programów. Od 1934 roku IBE organizuje, w odstępach trzyletnich, konferencje, które stanowią forum dialogu ministrów edukacji. W skład delegacji krajowych na konferencje wchodzą również badacze, praktycy, przedstawiciele organizacji pozarządowych i międzyrządowych. W programach konferencji, poza sesjami plenarnymi, organizowane są spotkania dyskusyjne, umożliwiające szeroką wymianę myśli i poglądów.
Stałym elementem każdej Konferencji jest uroczystość wręczenia Medalu Jana Amosa Komeńskiego. Medal, upamiętniający duchowy dorobek Komeńskiego, ma na celu promowanie działań innowacyjnych, służących rozwojowi edukacji. W jury oceniającym kandydatury do Medalu zasiadają Przewodniczący Rady i Dyrektor Międzynarodowego Biura Edukacji w Genewie, przedstawiciel Sektora Edukacji UNESCO oraz przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej, Młodzieży i Sportu Republiki Czeskiej. Laureatami nagrody w roku 2008 byli:
W ramach przygotowań do 48.sesji Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej państwa członkowskie UNESCO poproszone zostały o opracowanie, według określonego schematu, raportów na temat rozwoju edukacji. Analiza tych opracowań posłużyła miedzy innymi do ustalenia głównych problemów, nad rozwiązaniem których debatowano w czasie spotkań warsztatowych.
W czasie trwania 48. sesji Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej nastąpiła oficjalna prezentacja kolejnego raportu światowego na temat stanu realizacji celów programu Edukacja dla Wszystkich, sformułowanych podczas Światowego Forum Edukacji w Dakarze w 2000 roku. Raporty, opracowywane przez zespół niezależnych ekspertów i publikowany przez UNESCO, ukazują się corocznie od 2002 roku. Każdy z nich, poświęcony jest analizie jednego zagadnienia związanego z edukacją. Dotychczasowe badania pokazują, że bez zdecydowanej woli politycznej skoncentrowania się rządów na walce z nierównościami w dostępie do kształcenia i jego jakości, osiągnięcie zaplanowanych w Dakarze celów może okazać się niemożliwe.
48. sesja Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej zakończyła się przyjęciem wniosków i zaleceń (Conclusions and recommendations of the 48th session of the ICE). We wstępie do tego dokumentu przypomniano 26. artykuł Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, który mówi o tym, że każdy człowiek ma prawo do kształcenia. Uczestnicy konferencji podkreślili, że edukacja "wysokiej jakości i dostępna dla wszystkich" jest podstawowym czynnikiem warunkującym rozwój jednostki, a w konsekwencji rozwój społeczny i gospodarczy. Wyrażono obawę o to, że trwający właśnie światowy kryzys finansowy może pogłębić istniejące nierówności w dostępie do kształcenia. Zaapelowano w związku z tym, o przykładanie specjalnej wagi do finansowania oświaty, tak na poziomie krajowym jak i międzynarodowym, podkreślając, że rozwój edukacji włączającej stworzy możliwość zapewnienia powszechnego dostępu do edukacji ustawicznej i przyczyni się do realizacji idei zrównoważonego rozwoju. Zalecenia Konferencji podzielono na cztery grupy: sprawy ogólne dotyczące istoty edukacji włączającej; zadania sektora publicznego, w tym wynikające z Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych z 2006 roku; sprawy dotyczące tworzenia systemów, w których edukacja włączająca może być skutecznie realizowana; kwestie dotyczące nauczycieli ( kształcenie, dokształcanie) oraz badań naukowych nad metodami kształcenia stosowanymi w edukacji włączającej; sprawy dotyczące współpracy międzynarodowej i pomocy państwom rozwijającym się.
Konferencja stała się również okazją do zaprezentowania najciekawszych projektów zrealizowanych przez Szkoły Stowarzyszone UNESCO. Zebrane opisy podzielono na cztery grupy temetyczne: Edukacja Włączająca, Edukacja na temat Zrównoważonego Rozwoju, Edukacja dla Praw Człowieka oraz Dialog Międzykulturowy (wśród prezentowanych projektów znajduje się również opis "The Day of the Nations" zrealizowany przez II LO w Tomaszowie Mazowieckim). Zbiór dobrych praktyk "First Collection of Good practices for Quality Education" dostępny jest w Internecie.