e d U K ac j a K U lt U r a l N a w p r ac ac h U N es c o... 1 9 W przytoczonym dokumencie stwierdza się dalej, że edukacja artystyczna odgrywa ważną rolę w odkrywaniu różnorodności form wyrazu kulturowego i artystycznego oraz praktyk kulturowych. Świadomość i wiedza dotycząca praktyk kulturowych oraz form ekspresji artystycznej mają istotny udział w kształtowaniu poczucia tożsamości jednostki i poszczególnych zbiorowości, a także w rozpoznawaniu wartości, przez co przyczyniają się do zachowania, promowania i przekazywania materialnych i niematerialnych wytworów kultury następnym pokoleniom. Widząc potrzebę włączenia do systemów edukacyjnych wiedzy o kulturze i znajomości środków wyrazu kulturowego – z uwzględnieniem edukacji artystycznej, w zakresie zarówno edukacji formalnej, jak i nieformalnej, w 2001 roku państwa członkowskie przyjęły „Linie Planu Działania dla wprowadzenia Powszechnej Deklaracji UNESCO o Różnorodności Kulturowej”12. Zachęca się w nich państwa członkowskie do wspierania m.in.: – różnorodności językowej z poszanowaniem języka ojczystego na wszystkich poziomach edukacji oraz nauki kilku języków od najmłodszych lat, – promowania poprzez edukację świadomości pozytywnego znaczenia różnorodności kulturowej oraz działań na rzecz poprawy programów nauczania i kształcenia nauczycieli w tym zakresie. „Mapa drogowa” powołuje się na „Ramowy Program Działania na rzecz Edukacji dla Wszystkich” (EFA)13 powstały rok wcześniej 12 Powszechna Deklaracja UNESCO o Różnorodności Kulturowej, przyjęta na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 r., tłum. Polski Komitet ds. UNESCO, www.unesco.pl 13 Na Światowej Konferencji w Jomtien w 1990 roku przyjęto dokument pn. „Światowa Deklaracja – Edukacja dla Wszystkich”(EFA), który jest głównym programem w dziedzinie edukacji w UNESCO. Zakłada się w nim, że kształcenie warunkuje rozwój osobisty jednostki, a od poziomu wykształcenia członków społeczeństwa zależy rozwój ekonomiczny krajów i rozwój społeczeństw. Pod pojęciem „edukacja dla wszystkich” rozumieć należy edukację dostępną dla wszystkich, na wszystkich poziomach, dla wszystkich grup wiekowych.