324 d o K U M e N t Y Wniosek: UNesco Rozwijanie możliwości kreatywnych w XXI wieku to złożone i ważne zagadnienie, którego nie należy lekceważyć. Społeczeństwo powinno zmobilizować wszelkie siły, by pozwolić nowym pokoleniom w tym stuleciu zdobyć wiedzę i kompetencje, a także – co jeszcze ważniejsze – wartości i postawy, zasady etyczne i wskazówki moralne, które uczynią z nich odpowiedzialnych obywateli świata i gwarantów zrównoważonego rozwoju. Zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia dla wszystkich jest sprawą podstawową. Tę jakość można osiągnąć jedynie wtedy, gdy dzięki edukacji artystycznej otworzą się nowe perspektywy, rozwijana będzie kreatywność, inicjatywa, zdolność krytycznego myślenia i kompetencje zawodowe – tak potrzebne w tym nowym stuleciu. Mamy nadzieję, że „Mapa drogowa” będzie mogła służyć jako wzór, zespół ogólnych zaleceń dotyczących wprowadzania i promowania edukacji artystycznej, które będą dostosowywane w miarę potrzeby – w możliwie niezmienionym kształcie – w celu jak najpełniejszego uwzględnienia specyficznego kontekstu poszczególnych narodów i społeczności na całym świecie. VI. Zalecenia Przyłączając się do deklaracji przedstawionych w trakcie regionalnych i międzynarodowych konferencji przygotowawczych zorganizowanych w 2005 roku w Australii (wrzesień), Kolumbii (listopad), na Litwie (wrzesień), w Korei Południowej (listopad) oraz w Trynidadzie i Tobago (czerwiec) i do zaleceń przedstawionych w czasie posiedzeń grupy krajów afrykańskich i grupy krajów arabskich, które odbyły się w ramach Światowej Konferencji na temat Edukacji Artystycznej (Lizbona, 6 - 9 marca 2006)6, uczestnicy Światowej Konferencji na temat Edukacji Artystycznej przyjmują następujące stwierdzenia: · Zgadzając się z założeniem, że każde dziecko i każdy młody człowiek ma prawo do stymulowanego przez edukację artystyczną rozwoju właściwego kondycji ludzkiej zmysłu estetycznego, kreatywności oraz zdolności do krytycznego myślenia i refleksji7; · Uważając, że należy podnosić u dzieci i młodzieży zarówno poziom samoświadomości, jak i świadomości ich środowiska naturalnego i kul- 6 Pełny tekst deklaracji i zaleceń dotyczących Światowej Konferencji na temat EduPor. „Mapa drogowa dla edukacji artystycznej”, s. 309. kacji Artystycznej opublikowany jest na stronie http://www.unesco.org/culture/lea. 7