336 d o K U M e N t Y UNesco Aneks: Przykłady działań w różnych krajach Główne strategie dotyczące efektywności w zakresie edukacji artystycznej 1.Kształcenienauczycielii artystów · Kształcenie nauczycieli sztuki Współpraca w zakresie kształcenia nauczycieli szkolnictwa średniego w Papui Nowej Gwinei Śpiew, taniec, pantomima, rzeźbiarstwo, sztuka opowiadania i malarstwo są nieodłączną częścią życia rdzennej ludności w Papui Nowej Gwinei (PNG). Narodziny człowieka, osiągnięcie dojrzałości, starość, śmierć oraz życie po śmierci są nierozerwalnie związane z praktykami, w których sztuka jest ważnym narzędziem służącym rozumieniu świata. To sprawia, że nauczanie i uczenie się, a także wiedza na temat sztuki i umiejętności artystyczne mają w tym kraju duże znaczenie. Projekt ma służyć rozwijaniu współpracy w obrębie danej społeczności między nauczycielami kształcącymi pedagogów i artystami, w celu wspólnego przygotowania do pracy nauczycieli sztuki. Uczniami są przyszli nauczyciele sztuki z Wydziału Sztuki Uniwersytetu w Goroka. Jako artysta występuje tu George Sari z wioski Okiufa położonej na obrzeżach campusu uniwersyteckiego, zafascynowany znaną mu – z przekazu ojca i dziadka – historią swojego klanu, światem zwierząt i roślin oraz tradycjami życia wspólnotowego. W trakcie rozmów i pracy z Georgiem studenci mają sposobność poznawania własnej przeszłości oraz zdobywania umiejętności i wiedzy w nieomal magicznej atmosferze. Współpraca między studentami, Georgiem oraz Wydziałem Sztuki Uniwersytetu w Goroka jest przykładem dobrych praktyk w kształceniu nauczycieli sztuki. Artyści w sercu lokalnego programu edukacyjnego, Kanada W ramach programu specjalistycznych studiów pedagogicznych przyjmuje się artystów różnych dyscyplin, w tym specjalistów z twórczego pisania, tańca, muzyki, teatru oraz sztuk plastycznych do udziału w dziewięciomiesięcznym kursie, uprawniającym do uzyskania certyfikatu nauczyciela. W programie szczególne miejsce przypada sztuce i kreatywności. Warunkiem