296 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć Największym wyzwaniem, jakie stawia sobie system edukacji „Reggio Emilia”, jest tworzenie kompleksowego, holistycznego podejścia do nauczania. Kluczowe elementy to z jednej strony uwzględnianie indywidualnych potrzeb, zainteresowań, zdolności i możliwości uczniów, a z drugiej wiara w bezgraniczne i świadome zaangażowanie rodziców i nauczycieli w proces kształcenia. Rezultatem takiego podejścia jest atmosfera wspólnoty i współpracy, której beneficjentami są zarówno dzieci, jaki i dorośli. Creative Partnerships (Wielka Brytania) Program pn. „Creative Partnerships” (Partnerstwa kreatywne) wprowadzony w 2002 roku – początkowo jako dwuletni, lokalny projekt pilotażowy w 2004 roku został przekształcony w ogólnokrajową inicjatywę 4. Jako flagowy program kreatywnego nauczania w Wielkiej Brytanii jest zarządzany przez państwową instytucję Creativity,Culture and Education – CCE. Zadaniem programu jest rozwijanie innowacyjnego podejścia do nauczania poprzez wspieranie długookresowej współpracy, opartej na zasadzie partnerstw pomiędzy szkołami a kreatywnymi profesjonalistami, takimi jak: artyści, architekci czy naukowcy. Program koncentruje się na trójstronnej współpracy pomiędzy uczniem, nauczycielem i kreatywnym profesjonalistą. Jej wynikiem jest stworzenie wspólnej przestrzeni do działania, w centrum której znajduje się uczeń. W szerszej perspektywie program przynosi korzyści każdej z zaangażowanych stron. Można wyróżnić cztery główne procesy, które zachodzą w wyniku zastosowania takiej metody: 1. Pobudzanie kreatywności u uczniów wpływa pozytywnie na podnoszenie ich aspiracji i osiągnięć w nauce. Młodzież czuje potrzebę dalszego kształcenia się i poszerza horyzonty zainteresowań, co w przyszłości ułatwi im odnalezienie się na dynamicznie i ciągle zmieniającym się rynku pracy. 4 Oficjalna strona internetowa programu Creative Partnerships: http://www.creative-partnerships.com/