314 d o K U M e N t Y UNesco wszędzie gdzie to możliwe, a także zachęcać do nauki wielu języków od najmłodszych lat; LiniaPlanudziałania7: Uświadamiać – poprzez edukację – pozytywną wartość różnorodności kulturowej oraz udoskonalać w tym celu zarówno programy szkolne, jak i kształcenie nauczycieli; Linia Planu działania8: Włączać do procesu nauczania – kiedy to właściwe – tradycyjne podejście pedagogiczne, by chronić i jak najpełniej wykorzystywać metody komunikowania się i przekazywania wiedzy dostosowane pod względem kulturowym. III. Pojęcia związane z edukacją artystyczną 1.Dziedzinysztuki We wszystkich kulturach człowiek zastanawia się i zawsze się zastanawiał nad swoją egzystencją. Każda kultura wypracowuje środki pozwalające na dzielenie się pytaniami i przekazywanie odpowiedzi na pytania o sens życia. Podstawowymi elementami komunikowania się są: słowo, gest, dotyk, dźwięk, rytm i obraz. W wielu kulturach środki wyrazu kulturowego, będące nośnikami refleksji i komunikowania się w kwestiach dotyczących sensu życia są nazywane „sztuką” („art”). Z biegiem czasu różne formy wyrazu artystycznego uległy sklasyfikowaniu. Należy pamiętać jednak, że takie terminy jak: „taniec”, „muzyka”, „teatr” i „poezja” używane na całym świecie głęboko się różnią pod względem znaczenia w poszczególnych kulturach. Z tego powodu wszelkie wykazy dyscyplin artystycznych powinny być traktowane jako klasyfikacja umowna – wynikająca ze względów praktycznych, ulegająca zmianom i nigdy ostateczna. Nie można podać kompletnej listy dyscyplin, a jedynie przybliżenie takiej listy, która może obejmować sztuki widowiskowe (taniec, teatr, muzyka etc.), literaturę i poezję, rzemiosło, wzornictwo, sztukę komputerową, sztukę opowiadania, dziedzictwo kulturowe, sztuki plastyczne, film, media i fotografię. Uczący się powinni stopniowo odkrywać sztukę poprzez jej praktykowanie i doświadczanie, mając jednocześnie świadomość wartości końcowego efektu procesu twórczego, również jako procesu samego w sobie. Ze względu na to, że wiele form artystycznych nie może ograniczać się do jednej dyscypliny, należy kłaść większy nacisk na interdyscyplinarny wymiar sztuki oraz na punkty wspólne łączące poszczególne dziedziny.