e Ko N o M i K a K U lt U r Y j a Ko d z i e d z i N a b a d a w c z a 161 2.3. Zjawisko twórczej destrukcji Zagadnienie wpływu nowych technologii na różne obszary kultury jest przykładem na to, jak bardzo zróżnicowany jest obszar, którym zajmuje się ekonomika kultury. Przykładowo, zupełnie odmiennie od rynku sztuk widowiskowych reaguje na innowacje rynek mediów. W tym przypadku wpływ nowych technologii jest bardzo wyraźny, a efekty ich wprowadzania związane ze zjawiskiem twórczej destrukcji, które jako pierwszy zdefiniował austriacki ekonomista, Joseph Shumpeter. Zgodnie z twórczą destrukcją, zmiany technologiczne i innowacje wymagają od działających na rynku firm decyzji o ich wprowadzeniu, co gwarantuje pozostanie na rynku i rozwój. Z rynku znikają natomiast firmy, które popełnią grzech zaniechania lub są zbyt opieszałe w akceptacji zmian. To zjawisko wpisuje się w szerszą teorię Szumpetera na temat ewolucyjności gospodarki. Gilian Doyle w swoim artykule w „Journal of Cultural Economics”11 przedstawia zarówno ogólne przykłady ilustrujące to zjawisko, jak i rynek muzyki, gdzie zmiany technologiczne stopniowo wpływały na ewolucyjne wyparcie gramofonu, płyt winylowych i kompaktowych, aby w tej chwili największy triumf święciły cyfrowe pliki MP3. A także studium przypadku poświęcone brytyjskiemu rynkowi telewizyjnemu, a konkretnie funkcjonowaniu na nim multimedialnych platform cyfrowych. 3. Sektor publiczny w kulturze Sektor publiczny składający się z sektorów państwowego i samorządowego jest niezwykle szeroko badany przez ekonomistów kultury. Badania te obejmują takie zagadnienia jak np.: bezpośrednie i pośrednie finansowanie kultury ze środków publicznych, infrastruktura kulturalna, zatrudnienie w kulturze, funkcjonowanie publicznych instytucji kultury, poszukiwanie nowych publicznych źródeł finansowania kultury (loterie), etc. Badania mają charakter przede wszystkim aplikacyjny, gdyż potrzeba pomocy w podejmowaniu decyzji w zakresie polityki kulturalnej stale rośnie. 11 G. Doyle, Whycultureattractsandresistseconomicanalysis, Journal of Cultural Economics 2010, vol. 34, nr 4.