edUK acja art Yst YczNa – perspeK t YwY 1 93 nad strukturami, które pozwolą tych talentów nie zaprzepaścić. Kierunki oddziaływania Edukacja kulturalna2 jako narzędzie budowania potencjału społecznego powinna koncentrować się na stymulowaniu kreatywności oraz przygotowywać do funkcjonowania w realiach społeczeństwa informacyjnego. Tym samym kultura ma szansę stać się pomocna w skutecznym opanowaniu dostępnych narzędzi komunikacji oraz przekształcania i przechowywania informacji. Poprzez uwolnienie potencjału twórczego/kreatywnego skutecznie uświadamiana jest także potrzeba ciągłego podnoszenia kwalifikacji oraz wykorzystywania wiedzy. Działania z zakresu edukacji kulturalnej mogą zatem pomóc funkcjonować w świecie nieustannie podlegającym zmianom, wymagającym szybkiego przystosowywania się do dynamicznie pojawiających się nowych warunków życia poprzez zwiększanie potencjału kreatywnego. Z tej perspektywy kluczowa wydaje się umiejętność przełamywania schematów w działaniu i myśleniu, którą edukacja kulturalna powinna wzmacniać w uczestnikach działań. Kultura w tym kontekście ma zatem szansę wspomóc jednostkę w odnajdywaniu sensu istnienia w świecie wielu opcji, w którym ten sens bywa często trudny do uchwycenia. Zwolennicy podejścia egalitarnego do twórczości twierdzą, że każdy człowiek jest twórczy, choć nie każdy w jednakowym stopniu. Umiejętność stawiania pytań, kojarzenia odległych faktów 2 Pojęcie edukacjakulturalna odnosi się do wszystkich działań edukacyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych, prowadzonych przez różne podmioty – w tym szkoły, w ramach kształcenia powszechnego. Pojęcie edukacja artystyczna ma węższe znaczenie i odnosi się przede wszystkim do praktycznych działań artystycznych. W powszechnym użyciu (na świecie i w Polsce) oba te określenia stosuje się wymiennie. W środowisku szkół artystycznych – dla odróżnienia kształcenia prowadzonego przez szkoły artystyczne, nad którymi nadzór pedagogiczny sprawuje MKiDN – stosuje się określenie edukacja artystyczna, rezerwując pojęcie edukacjakulturalna dla określenia przedmiotów artystycznych prowadzonych w szkolnictwie powszechnym, nad którym nadzór pedagogiczny sprawuje MEN.