e d U K ac j a K U lt U r a l N a w p r ac ac h U N es c o... 2 1 edukacji i zapewnienie integracji społecznej zapobiegającej wykluczeniu oraz nabycie umiejętności korzystania z przysługujących jednostce praw.15 Zaznaczając różnice w pojmowaniu sztuki w różnych kulturach, „Mapa drogowa dla edukacji artystycznej” proponuje umowną listę dziedzin artystycznych, wymieniając sztuki performatywne (taniec, sztuki teatralne, muzykę, etc.), literaturę, poezję, rzemiosło artystyczne, sztukę projektowania, sztukę komputerową, sztukę opowiadania, dziedzictwo, sztuki wizualne i film, sztukę mediów oraz fotografię. Dokument podaje różne sposoby podejścia do edukacji artystycznej, powołując się na Sir Kena Robinsona16, który stwierdza, że „wyobraźnia jest cechą charakterystyczną inteligencji ludzkiej, kreatywność jest zastosowaniem wyobraźni, a innowacyjność jest dopełnieniem tego procesu poprzez zastosowanie idei w wyniku krytycznej refleksji”17. Wychodząc z założenia, że każda forma edukacji artystycznej musi uwzględniać przynależność kulturową ucznia, wskazuje się na wagę zakorzenienia we własnej kulturze i rozumienia jej, co stwarza warunki do późniejszego rozumienia i szanowania innych kultur. Biorąc pod uwagę dynamizm zmian zachodzących na polu kultury i przewartościowań – zarówno w perspektywie historycznej, jak i współczesności – wymienia się dwa zasadnicze podejścia do edukacji artystycznej: – sztuka może być nauczana jako oddzielny przedmiot z nastawieniem na rozwój umiejętności artystycznych i wrażliwości oraz rozumienie sztuki, – sztuka i kultura mogą być postrzegane jako metoda nauczania oraz uczenia się poprzez sztukę i kulturę, dzięki włączeniu ich w sposób zintegrowany do programu nauczania innych przedmiotów. Za przykład tego drugiego ujęcia służy rozpowszechniony w USA 15 16 Global monitoring report on Education for All, Paris, 2006, s. 58. zob. Sir Ken Robinson, Outofourminds,LearningtoBeCreative, Capstone Publishing Ltd., 2001, tenże TheArts InSchools, Colouste Gulbenkian Fundation. 17 Mapa drogowa..., s. 315.