20 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć w Dakarze. Jego realizacja jest obecnie jednym z naczelnych zadań UNESCO i innych organizacji systemu Narodów Zjednoczonych. Jedną z ważnych kwestii poruszanych w tym dokumencie jest zagadnienie jakości kształcenia. „Mapa drogowa” odwołuje się do tego pojęcia, stwierdzając, że uczenie się sztuki i uczenie poprzez sztukę mogą mieć pozytywny wpływ na niektóre czynniki istotne dla jakości kształcenia, jak: „aktywne uczenie się; program nauczania dostosowany do lokalnego kontekstu i motywujący osoby uczące się; współpraca ze społecznościami lokalnymi przy poszanowaniu ich kultur oraz dobrze przygotowani i mający silną motywację nauczyciele”14. Zgodnie ze sformułowaniem zawartym w raporcie UNESCO na temat wdrażania programu Edukacja dla Wszystkich (EFA) z 2006 roku, poprzez jakość kształcenia rozumie się edukację dostosowaną do potrzeb osób uczących się i promującą jednocześnie wartości uniwersalne. Jakość kształcenia oznacza także sprawiedliwy dostęp do UNESCO kładzie szczególny nacisk na jakość kształcenia na każdym jego etapie. Obrady Światowego Forum nt. Edukacji dla Wszystkich w Dakarze zakończyły się przyjęciem sześciu celów, które powinny zostać zrealizowane do 2015 roku: (i) Edukacja przedszkolna – upowszechnienie, poprawa jakości, objęcie nią dzieci ze środowisk zaniedbanych, ubogich; (ii) Zapewnienie edukacji podstawowej, obowiązkowej, bezpłatnej i na odpowiednim poziomie /jakość/ wszystkim dzieciom, ze zwróceniem uwagi na dziewczęta, dzieci ze środowisk zaniedbanych i dzieci mniejszości etnicznych; (iii) Zaspokojenie potrzeb edukacyjnych młodzieży i dorosłych, aby umożliwić zdobywanie umiejętności i wiedzy niezbędnej w codziennym życiu; (iv) Zmniejszenie o 50% liczby analfabetów wśród dorosłych, zapewnienie równego dostępu do edukacji bazowej i możliwości stałego dokształcania się; (v) Eliminacja nierówności w dostępie kobiet do edukacji podstawowej i średniej (do 2005 r.) i zapewnienie wszystkim kobietom edukacji bazowej (do 2015 r.); (vi) Poprawa jakości kształcenia, we wszystkich jego aspektach – tak, aby zapewnić wszystkim osiąganie uznawalnych, wymiernych rezultatów. zob. www.unesco.pl. 14 Mapa drogowa…, s. 313.