e d U K ac j a K U lt U r a l N a w p r ac ac h U N es c o... 1 7 kulturę jest niezbędnym elementem przygotowania obywatelskiego. Przygotowuje również do świadomego uczestnictwa w procesie kształtowania otoczenia, miejsca zamieszkania, które sytuuje się w lokalnym środowisku biokulturowym – zarówno miejskim, jak i wiejskim. Może też mieć ogromny, pozytywny wpływ na procesy zrównoważonego rozwoju państwa, zwłaszcza – dzięki jej roli w kształtowaniu postaw kreatywnych i innowacyjnych, które pozostają w ścisłym związku ze sztuką i kulturą. Biorąc pod uwagę spoczywający na rządzie obowiązek zapewnienia obywatelom możliwości realizacji prawa do współrządzenia – poprzez nieskrępowane korzystanie z czynnego i biernego prawa wyborczego, a także to, że świadome rządzenie jest zależne od poziomu wykształcenia w dziedzinie, którą się zarządza oraz od postaw ukształtowanych w procesie wychowania, możemy stwierdzić, że całościowo ujęta edukacja – a więc edukacja obejmująca edukację kulturalną – jest jednym z warunków rozwoju nowoczesnego i demokratycznego państwa. Mapa drogowa UNESCO dla edukacji artystycznej Podczas Światowej Konferencji na temat Edukacji Artystycznej zorganizowanej pod hasłem „Rozwijanie możliwości kreatywnych w XXI wieku”, która miała miejsce w Lizbonie w 2006 roku opracowano „Mapę Drogową UNESCO dla Edukacji Artystycznej”6. Celem tego dokumentu było zbadanie roli edukacji artystycznej pod kątem pobudzania kreatywności i podnoszenia poziomu świadomości kulturalnej w nowym stuleciu oraz określenie strategii wprowadzania i promowania edukacji artystycznej w środowisku edukacyjnym. W nakreślonej w nim wizji mówi się o znaczeniu edukacji 6 UNESCORoadMapforArtsEducation/Feuillederoutepourl’éducationartis- tique, dokument końcowy I światowej Konferencji UNESCO na temat Edukacji Artystycznej pod hasłem „Rozwijanie możliwości kreatywnych w XXI wieku” (Lizbona, Portugalia, 6–9 marca 2006), tłum. Polski Komitet ds. UNESCO, opublikowany w tym tomie pod tytułem „Mapa drogowa UNESCO dla edukacji artystycznej”, s. 307.