K U lt U r a – M e d i a – e d U K a c j a 83 wzoru komunikowania opartego na zasadzie W–W–Z–W („Wszyscy– wszystko–zawsze–wszędzie”, co jest odpowiednikiem angielskojęzycznej formuły Anyone, Anything, Anytime, Anywhere), zgodnie z którą każdy na świecie będzie kiedyś mógł mieć dostęp lub wymieniać z każdym wszelkie treści, niezależnie od czasu i miejsca pobytu. Nowe przestrzenie mediów i informacji „Elektroniczne przedłużenie zmysłów” – by nawiązać do znanego określenia Marshala McLuhana – to dziś już cztery ekrany. Za pośrednictwem każdego z nich można sięgać od tych samych zasobów informacji, ale też każdy ma specyficzne, odrębne cechy charakterystyczne. Ekran pierwszy: telewizor Telewizja wciąż pozostaje najpopularniejszym i najważniejszym medium. Oglądanie telewizji jest najczęstszym sposobem spędzania czasu wolnego. Jednocześnie zmienia się charakter telewizji: obniża się udział najpopularniejszych kanałów, choć nadal gromadzą one blisko trzy czwarte widowni, wzrasta natomiast liczba kanałów telewizji kablowej i satelitarnej, choć bariery ekonomiczne oraz edukacyjne ograniczają ich dostępność. Rys. 1. Czas poświęcany różnym mediom w Polsce (ilość minut dziennie) Źródło: World Press Trends 2008 Edition