228 R o z d z i a ł ii – Nowe wYzwaNia edUKacYjNe w obrazy. Alfabet przyczynia się także do używania pojęć w strukturze pokawałkowanej. Z kolei w piśmie chińskim znak przekłada się na pojęcie. Konfiguracja ich tworzy złożoną przestrzeń komunikatu. Oznacza to, że Chińczycy zapamiętują kształt znaków, tymczasem Europejczycy „literują słowa”4. Pojawienie się mediów elektronicznych dokonuje tu istotnych zmian, bowiem stworzy szansę zbudowania wspólnej płaszczyzny komunikacyjnej przy występujących odmiennościach. Istnienie mediów ma także wpływ na sposób funkcjonowania i przetwarzania wiadomości przez człowieka, na co wykazują liczne badania. W efekcie tworzy się podział na tych, którzy ze zrozumieniem odbierają informacje medialne i tych, którzy mają trudności z odcyfrowaniem informacji. Dzieje się tak bez względu na występujące różnice w odbiorze informacji medialnej. Zostały one zaobserwowane w wyniku wielu badań m.in. OECD. Utrzymanie tego stanu rzeczy będzie miało daleko idące konsekwencje dla ewolucji społecznej na naszym globie. Niewątpliwie będzie to jedna z barier wymagających działań edukacyjnych w skali globalnej. Bez dobrze zorganizowanej edukacji medialnej niemożliwe jest zatarcie tworzącego się podziału. Rys. 1. Fragment opowieści o Adamie i Ewie w języku Zlango 3. Trzeci kierunek przemian kultury wywołany mediami związany jest z regionalnością i tworzeniem w tym obszarze wielokulturowości. Dotychczasowe doświadczenia nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, co obserwujemy w Europie Zachodniej. Pomimo 4 B. Siemieniecki (red.), Pedagogikamedialna, PWN, Warszawa 2007.