references
122 O B E C N A
SYTUACJA PRAWNA W ZAKRESIE OCHRONY I ZARZĄDZANIA...
drugiej instancji. Na przykład – sprawa aranżacji wejścia do lokalu użytkowego (sklepu) poprzez m.in. umieszczenie na elewacji paneli drewnianych i dwóch punktów świetlnych w budynku przy ul. Koszykowej w Warszawie, znajdującym się w układzie urbanistycznym wpisanym do rejestru. Ministerstwo ma rozważyć, na ile obudowanie wejścia do sklepu trzema, czterema deskami wpłynie na układ urbanistyczny... Naszym zdaniem, nie jest to temat, który powinien być w ten sposób rozstrzygany. Drugi przykład – wykonanie ogrodzenia frontowego nieruchomości położonej w Konstancinie-Jeziornie – tutaj również mamy do czynienia z obiektem znajdującym się w układzie urbanistycznym wpisanym do rejestru. Kolejna sprawa – uzgodnienie projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie garażu blaszanego na działce położonej na terenie Starego Miasta w Chojnie, wpisanego jako układ urbanistyczny do rejestru zabytków. Inne przykłady – odmowa ustawienia podestu drewnianego pod oknem lokalu gastronomicznego, wykonanie drewnianej obudowy śmietnika, czy samowolne postawienie rożka lodowego jako reklamy… W tym przypadku właściciel dostał nakaz usunięcia rożka i skorzystał z prawa do odwołania się. Sprawy tej rangi stanowią około 40% spraw, które stają przed ministrem co roku. Ministerstwo ma rozważać, jaki będzie wpływ tego rodzaju inwestycji na układ urbanistyczny... Chcielibyśmy poddać Państwu pod rozwagę fakt, że w naszej ustawie pewne kwestie powinny ulec zmianie, tak by właściwie położyć akcent na przedmiot ochrony. Obecnie mamy sytuację zrównania problemów poważnych z takimi, które wprawdzie są istotne, ale niekoniecznie powinny być rozstrzygane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. I ostatnia sprawa. Służby konserwatorskie działają w oparciu o ustawę o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wydając na tej podstawie 125 tysięcy decyzji i pozwoleń. Działają one także na podstawnie innych przepisów, które niekiedy mogą się wydawać absurdalne z punktu widzenia konserwatora (tab. 3). Problemem jest to, że administracja konserwatorska nie opiera się wyłącznie na jednej ustawie, co powoduje rozproszenie działań. Konserwator jest zmuszony opierać się zamiast na jednej, na wielu dodatkowych ustawach.