references
W D R O Ż E N I E P R AW O DAW S T WA U N E S C O D O P O LS K I E G O P O R Z Ą D K U . . .
193
dokonywane przy budynkach powinny być poprzedzone zgodą odpowiednich organów publicznych, powołanych do wykonywania zadań z zakresu planowania przestrzennego. Wszelkie przebudowy, w tym instalowanie nowoczesnych urządzeń sanitarnych, powinny być dokonywane tylko w zakresie niezbędnym dla wygody mieszkańców i pod warunkiem, że nie doprowadzą do drastycznej zmiany oryginalnego charakteru dawnych wnętrz. Kolejnym rodzajem działań ochronnych, przewidzianych przez Zalecenie z 1972 roku, powinny być działania o charakterze prawnym. Zaleca się stworzenie takich rozwiązań prawnych, które wdrażałyby wskazane standardy ochrony, wprowadzając przy tym mechanizmy ochrony indywidualnej i zbiorowej, uniezależniając realizację działań ochronnych od zmian własnościowych na danym terenie. Wskazuje się przy tym, że bez zgody wyspecjalizowanych organów administracji nie powinno się wznosić żadnych nowych budynków, ani dokonywać rozbiórek, przekształceń czy modyfikacji, jeśli może mieć to wpływ na wygląd chronionego obiektu. Rozwiązania dotyczące ochrony dziedzictwa kulturalnego i naturalnego powinny być uwzględniane przy tworzeniu regulacji dotyczących rozwoju przemysłu lub robót publicznych i prywatnych. Zalecenie z 1972 roku postuluje także możliwość udziału władz publicznych w finansowaniu prac konserwatorskich, a w określonych wypadkach – również wywłaszczenia budynku, jeśli zachowanie dziedzictwa kulturowego tego wymaga. Zalecenie przewiduje ponadto, że wskazane jest wprowadzenie odpowiednich przepisów kontrolujących umieszczanie na chronionych obiektach plakatów, neonów oraz innych znaków reklamowych i handlowych, a także wznoszenie słupów wysokiego napięcia, układanie kabli telefonicznych i energetycznych czy montowanie anten telewizyjnych. Przepisy powinny również regulować ruch pojazdów i miejsca ich postoju, ustawianie drogowych tablic informacyjnych oraz innych urządzeń związanych z ruchem ulicznym. Odnosząc się do sankcji administracyjnych i karnych, Zalecenie z 1972 roku przewiduje, że w zakresie wyznaczonym przez normy ustrojowe danego państwa powinny one obejmować w szczególności umyślne niszczenie, okaleczanie lub oszpecanie chronionych obiektów, zespołów budynków lub stanowisk, jak również wszelkich