references
154 O B E C N A
SYTUACJA PRAWNA W ZAKRESIE OCHRONY I ZARZĄDZANIA...
w obszarze dziedzictwa kulturowego także powinny być planowane i weryfikowane po upływie określonego czasu. Dlatego też należałoby zadać pytanie, kto wytycza cele dla województwa, skoro na jego terenie działają agendy administracji centralnej, w postaci wojewódzkiego konserwatora zabytków, oraz terenowe oddziały Narodowego Instytutu Dziedzictwa? Próbując posłużyć się klasyczną hierarchią, należałoby uznać prymat administracji rządowej nad samorządową. Jednak to ta ostatnia w swoich kompetencjach posiada prowadzenie polityki rozwojowej na terenie województwa. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego jak wspólne uzgodnienie celów dla danego obszaru terytorialnego w dziedzinie dziedzictwa kulturowego. Takim polem do dyskusji mógłby stać się Wojewódzki Program Opieki nad Zabytkami10. Do jego tworzenia w większości przypadków zapraszani byli wojewódzcy konserwatorzy zabytków oraz agendy Narodowego Instytutu Dziedzictwa. W toku lokalnych debat nad kształtem tego dokumentu cały czas funkcjonowało przeświadczenie, iż podmiotami odpowiedzialnymi za poszczególne zadania w nim ujęte powinny być tylko i wyłącznie agendy samorządu województwa. W związku z powyższym zachodzi wątpliwość, na ile administracja rządowa na poziomie województwa identyfikuje się z Wojewódzkimi Programami Opieki nad Zabytkami? Krótka kwerenda stron internetowych należących do urzędów konserwatorskich wykazuje brak umieszczenia na nich tego dokumentu, albo chociażby linku do niego. Co więcej, jedynie w kilku przypadkach (na szesnaście) odnajdujemy przekierowanie do Urzędu Marszałkowskiego (małopolskie, lubuskie) lub instytucji samorządowej zajmującej się dziedzictwem (śląskie)11. Raz wytyczone cele i zadania w Wojewódzkim Programie Opieki nad Zabytkami mogłyby zostać skonkretyzowane w układzie rocznym przez urzędy wojewódzkie i marszałkowskie dzięki kontroli zarządczej. Instrument ten został wprowadzony w życie wraz ze zmianami
10
Przyjmując jego szerszą definicję oznaczającą opiekę nad całym zasobem
zabytkowym znajdującym się na terenie województwa, a nie tylko nad nieruchomościami będącymi w posiadaniu samorządu.
11
Stan na 15 kwietnia 2013 roku.