references
ZALECENIA DOTYCZĄCE WDROŻENIA PRAWODAWSTWA UNESCO...
291
bie chronionych obszarów. Zalecenie z 1976 r. dopuszcza ponadto zobowiązanie do stosowania przepisów ochronnych przez pojedynczych obywateli, z zastrzeżeniem, że powinien zostać zapewniony mechanizm odwoławczy od arbitralnych lub niesłusznych decyzji. W świetle przyjętych standardów działania, w ramach mechanizmu ochrony obszarów zabytkowych, powinny istnieć organy administracji, wyposażone w odpowiedni personel i zaplecze techniczne, administracyjne oraz finansowe, odpowiedzialne za stałą koordynację działań wszystkich zainteresowanych stron. Ponadto plany i dokumenty dotyczące ochrony powinny być tworzone dopiero po przeprowadzeniu przez specjalistyczne zespoły wszystkich badań naukowych, zatwierdzonych następnie przez odpowiednie organy. Zalecenie z 1976 r. podkreśla również znaczenie opinii społecznej w odniesieniu do prowadzonych działań ochronnych. Obok środków prawnych i administracyjnych ważną funkcję pełnią działania techniczne, ekonomiczne i społeczne. Można tu wskazać na potrzebę tworzenia spisów chronionych obiektów, zarówno na szczeblu ogólnopaństwowym, jak i regionalnym i lokalnym. Właściwe nadzorowanie przeprowadzanych prac przy obiektach chronionych jest możliwe tylko wtedy, gdy dokonane zostanie rozpoznanie całego terenu kraju, w tym analiza jego przestrzennej ewolucji, uwzględniająca dane archeologiczne, historyczne, architektoniczne, techniczne i ekonomiczne. W ramach tej analizy powinna zostać dokonana odpowiednia klasyfikacja wskazująca na najcenniejsze obiekty, których konserwacja może odbywać się na określonych warunkach, a także te, które w wyjątkowych wypadkach, po sporządzeniu wymaganej dokumentacji, mogą być rozebrane. Po przeprowadzeniu rozpoznania możliwe jest podjęcie działań programowania uwzględniających względy urbanistyczne, architektoniczne, ekonomiczne i społeczne, jak i możliwości struktury miejskiej i wiejskiej przyswojenia funkcji, które zgodne są z ich charakterem. Obiekty znajdujące się na obszarze historycznym, pochodzące z różnych okresów, posiadają tożsamą wartość, wobec czego powinny być chronione w sposób jednakowy. Realizację zamierzonych celów ma również zapewnić fakt, iż przy powstawaniu nowych budynków i w okresie nadzoru nad tymi budowami zostanie zachowana harmonia między przestrzenną organizacją i otoczeniem zespołów budowli zabytkowych. Nie powinno się również doprowadzać do izolowania obiektów chronionych poprzez rozbiórki dokonywane w jego otoczeniu. Obszary histo-