references
R O L A S A M O R Z Ą D U W KS Z TA ŁT O WA N I U K R A J O B R A Z U . . .
13 1
budowlane, kolizja zabudowy mieszkaniowej z infrastrukturą istniejącą wcześniej, a obecnie z nią niekompatybilną, jak również niedostateczna ilość dobrze przygotowanych, objętych planami terenów inwestycyjnych dla sektora MŚP49. Samorządy nie dość, że wciąż nie są w stanie skutecznie przeciwdziałać wielu tym zjawiskom, to często nawet stanowią siłę sprawczą, która je generuje lub pogłębia. Pośród czynników leżących u podstaw takiego stanu rzeczy wymienić można: prymat interesu prywatnego nad interesem publicznym, znajdujący dodatkowo potwierdzenie w orzecznictwie, historycznie uwarunkowany zły odbiór wszelkich form ochrony, fakultatywność planowania przestrzennego i powszechność stosowania decyzji o warunkach zabudowy (popularnych „wuzetek”) która, oprócz doraźności i przypadkowości stosowanych rozwiązań, otwiera drzwi wszelkiego rodzaju naciskom natury politycznej i gospodarczej, które często stają się głównym czynnikiem kształtującym polską przestrzeń, takie stosowanie ustawy o zamówieniach publicznych, które nadaje rozstrzygające znaczenie kryterium najniższej ceny, wciąż zbyt niski poziom świadomości i partycypacji społecznej.
Edukacja jako działanie priorytetowe
Czas od wdrożenia w życie reformy samorządowej upłynął pod znakiem intensywnej eksploatacji polskiej przestrzeni i krajobrazu. W nieomalże całym tym okresie trudno byłoby, poza wąskim kręgiem specjalistycznej literatury, doszukać się jakichś istotniejszych opracowań poświęconych omawianej tematyce. Również w branżowej prasie samorządowej była ona praktycznie nieobecna. Zmiany rozpoczęły się przed kilku laty, a można je było zaobserwować głównie jako wzrost zainteresowania tematyką krajobrazu, architektury, urbanistyki, estetyki przestrzeni oraz działalnością światowych sław architektury i urbanistyki, manifestowany w internecie i w prasie. W tym krótkim okresie powstało kilka szczególnie wartościowych opracowań
49
Małe i średnie przedsiębiorstwa.