references
R O L A S A M O R Z Ą D U W KS Z TA ŁT O WA N I U K R A J O B R A Z U . . .
15 1
publicznych przekonania, że taki wysiłek i wyrzeczenia warto ponosić – dlatego edukacja ma tu znaczenie kluczowe. Polska Polityka Architektoniczna zauważa: „Konieczne są działania popularyzujące znaczenie jakości przestrzeni. Tworzenie oraz upowszechnianie modelowych działań planistycznych i inwestycyjnych ma zasadnicze znaczenie dla poziomu świadomości”50. Aby tę świadomość skutecznie budować, potrzebne są odpowiednie narzędzia. Tymczasem z kształcenia w obszarze sztuki, estetyki, plastyki szkolnictwo wycofało się nieomalże całkowicie. Ponadto lektura literatury, dokumentów urzędowych i materiałów zawartych w internecie wykazuje wciąż dużą lukę komunikacyjną, która występuje pomiędzy środowiskiem profesjonalistów a środowiskami, które w praktyce wpływają na wygląd polskiej przestrzeni – władzami samorządowymi, właścicielami i posiadaczami nieruchomości, członkami lokalnych społeczności. Wciąż brak jest należytego, systemowego transferu wysokiej klasy wiedzy, podanej w zrozumiały, łatwy do przyjęcia i kompetentny sposób. Tym niemniej można z satysfakcją odnotować pojawienie się w ostatnich latach kilku wartościowych pozycji skierowanych do zróżnicowanych grup odbiorców. Są to m.in.: Gminny program opieki nad zabytkami. Poradnik metodyczny (2009, Narodowy Instytut Dziedzictwa), Rzecz o dziedzictwie na wsi. Rady, przykłady, informacje (2011, Fundacja Wspomagania Wsi), Biblioteka – dobre miejsce. Poradnik architektoniczny dla bibliotek (2012, Instytut Książki & Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego), Społeczno-gospodarcze oddziaływanie dziedzictwa kulturowego (2013, Narodowy Instytut Dziedzictwa), Problematyka ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – poradnik dla planistów i samorządów lokalnych (2013, Narodowy Instytut Dziedzictwa), oraz książka dla najmłodszych Kronika zabytkomaniaka (2013, Narodowy Instytut Dziedzictwa).
50
PPA, op. cit., s. 11.