references
KRAJOBRAZ A PORZĄDEK PRAWNY
23 1
Olgierd Dziekoński Krajobraz a porządek prawny
W
rozważaniach o krajobrazie warto skupić się na kwestii połączenia porządku prawnego i zagadnień związanych z krajobra-
zem, co podlega obecnie pewnej presji cywilizacyjnej i inwestycyjnej. Jednym z istotnych problemów, przed którymi w tej chwili stoimy, jest coś, co można nazwać „anomią istnienia wspólnoty krajobrazu”. Znajdujemy się w szczególnej sytuacji, kiedy ochrona krajobrazu nie jest traktowana jako wartość powszechna, mimo istotnego dla tej kwestii artykułu 5. Konstytucji RP, który mówi: „Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju”. Krajobraz traktowany jest jako pole działania i oddziaływania wielu środowisk: zarówno związanych z urbanizacją, ochroną przyrody, jak i ochroną dziedzictwa kulturowego. To „rozszarpywanie” krajobrazu, jako całości autonomicznej, pomiędzy te środowiska powoduje „rozszarpywanie” systemu prawnego na wiele części, a nawet po części, jeśli weźmiemy również pod uwagę kwestie krajobrazu wiejskiego. Wydaje mi się, że znajdujemy się w przedziwnym okresie swoistego
rodzaju przełamywania paradygmatu, który dotychczas w działaniach poszczególnych rządów związany był z budowaniem systemu prawnego na rzecz łatwego, niekonfliktowego i niezwiązanego z szerokim