references
O P O Ł Ą C Z E N I U O C H R O N Y Z A B Y T K Ó W Z O C H R O N Ą P R Z Y R O D Y. . .
283
i nieprzygotowanych absolwentów. Często są oni przekonani o posiadaniu umiejętności i wiedzy specjalistycznej, której im tak naprawdę brak. Źle przygotowani absolwenci są bezradni wobec wyzwań i oczekiwań rynku pracy. Dotyczy to także ochrony krajobrazu kulturowo-przyrodniczego. Tylko dobrze przygotowani specjaliści są w stanie kompetentnie podejmować działania w tej dziedzinie, a także przekonać urzędników i inwestorów do konieczności szerokich działań i do potrzeby podejmowania takich inwestycji, które chroniłyby krajobraz przyrodniczy i zabytkowy. W przeszłości kilkakrotnie podejmowano próby powoływania nowych specjalizacji i kierunków kształcenia. Przede wszystkim dotyczyły one łączenia inżynierskich studiów architektonicznych ze studiami konserwatorskimi. Jednak próby te zakończyły się fiaskiem, co było spowodowane barierami prawnymi, a także niechęcią tych uczelni, które zazdrośnie chroniły wypracowany przez siebie profi l i program kształcenia. Próbą połączenia niektórych zagadnień ochrony zabytków i ochrony przyrody było stworzenie wiele lat temu wspomnianego już kierunku architektury krajobrazu, łączącego zagadnienia związane z architekturą, krajobrazem, szatą roślinną i problematyką jej ochrony wraz ze szczegółową wiedzą o ochronie gatunkowej szaty roślinnej. Jednak ostatnio na skutek zmniejszenia się rynku pracy, a także zmonopolizowania projektowania założeń zieleni przez absolwentów studiów architektonicznych, specjaliści z tej dziedziny znaleźli się w trudniejszej sytuacji. Brak obowiązku terminowego wykonywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w miejsce tych, które utraciły moc prawną na skutek zapisów Ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, spowodował również znaczne ograniczenie działań związanych z architekturą krajobrazu12. Być może nowa Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu13 zmieni sytuację i spowoduje większą dbałość o ochronę krajobrazu kulturowego.
12 13
Dz.U. 2003, nr 80, poz. 717, par. 87, p. 3. Dz.U. 2015, poz. 774.